Omdiskutert
Diskusjonen om dette kledet har vært omfattende og langvarig. Det er flere grunner til at jeg føler meg overbevist om at kledet er ekte.
For det første har en nærmere undersøkelse av kledet vist at bildet faktisk er et negativ. Denne oppdagelsen ble gjort første gangen noen forsøkte å fotografere det. Da kom bildet tydelig fram på fotografens negativ og flere av detaljene på bildet ble synlige. Spørsmålet som denne oppdagelsen reiser er jo hvordan i all verden en middelaldersk kunstner har kommet på den tanken å lage bildet som et negativ?? Negative fotografier ble jo ikke kjent før fotografikunsten ble oppdaget. Hvis dette er laget for hånd av en eller annen falskner, så er det et enda større mirakel enn om det er ekte.
For det andre så har en nærmere undersøkelse av kledet vist at det slett ikke er noe maleri. Man har undersøkt fibrene i kledet i mikroskop og ser at bildet nærmest er brent inn på det øverste laget med fibrer. Hvis det hadde vært et maleri, ville malingen ha trengt inn i fibrene på en helt annen måte. Bildet minner mer om en fotostatkopi enn av et kunstig fremstilt maleri.
For det tredje, og det er kanskje det merkeligste, så inneholder bildet tredimensjonal informasjon. Kledet har blitt undersøkt med et avansert apparat som analyserer avtrykket ved hjelp av moderne datateknologi. Undersøkelsen viste at avtrykket ikke er et todimensjonalt bilde, men inneholder tredimensjonal informasjon. Ved hjelp av apparatet greide man å gjenskape en tredimensjonal figur.
For det fjerde, avtrykket viser at en mynt har blitt presset over øyet på den døde. En undersøkelse av dette avtrykket ved hjelp av elektronmikroskop, har avslørt den latinske teksten på mynten og viser at det dreier seg om en lepton som stammer fra keiser Tiberius sin tid. Tiberius var keiser i Jesu voksne alder. Skikken med å legge en mynt over øyet på den døde var vanlig på den tiden. Hensikten var å holde øynene lukket.
For det femte har analyser av pollenkorn i kledet vist at kledet stammer fra Midtøsten, det har i det minste vært oppbevart der.
Vitnespyrd om oppstandelsen?
En karbon 14-analyse av kledet i 1989 ga imidlertid tilhengerne av kledet et skudd for baugen. Denne analysen daterte nemlig kledet til middelalderen. Det har imidlertid blitt reist kritikk mot denne analysen, blant annet fordi det viste seg at prøven var tatt fra en nyere del av kledet. Kledet har nemlig blitt skjøtet. En annen sak er det også at karbon 14-metoden ikke er pålitelig om det har blitt utsatt for en eller annen form for stråling. Da er vi over til hva som kan ha skapt dette bildet. De eneste parallellene man kjenner er fra bombingen av Hiroshima og Nagasaki i 1945. Etter atombomben ble det nemlig senere avslørt avtrykk av ulike gjenstander på vegger og lignende etter den kraftige energistrålingen. En teori er derfor at avtrykket har oppstått som en følge av en kraftig energiutladning, et kraftig lysglimt. Kan avtrykket være et fysisk vitnespyrd om Jesu oppstandelse? Det kan selvsagt aldri bevises, men forsøkene på å bortforklare kledet reiser i virkeligheten mange flere spørsmål enn det besvarer, for hvis kledet skulle være en forfalskning, hvordan i all verden har en middelalderfalskner vært i stand til å lage noe slikt for hånd? Det spørsmålet har hittil ingen besvart.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar